Alla kommer vi någon gång att byta bostad och flytta till antingen ett större eller en mindre bostad, men oavsett vart du flyttar finns en hel del saker att lägga på minnet innan du lämnar över nycklarna till nästa boende – för du kom väl ihåg att städa?
När en bostad utryms och en ny boende får nycklarna ska hemmet vara rent och fräscht, oavsett om det är en villa, bostadsrätt eller en hyresrätt som får en ny boende. Men vad är egentligen en flyttstädning? Kort sagt är en flyttstädning en riktig storstädning från golv till tak och inga skrymslen får glömmas. Därför är det många som anlitar företag som sköter detta åt dem, dels för att inte missa något och för att det helt enkelt är lättare att låta någon som har koll sköta städningen. Ett sådant företag som hjälper dig med flyttstädning i Stockholm är till exempel Spodra Lux som även erbjuder flytthjälp och annan städhjälp. Och värt att veta om du vill anlita dem eller någon annan firma att hjälpa med detta är att flyttstäd fortfarande ingår i RUT-avdraget, något man kan läsa om hos Metro. Men värt att veta är också att avdraget för RUT också har sänkts från 50 till 25 tusen om året, något Svenska Dagbladet skriver om, men turligt är det få flyttstädningar som hamnar uppe i den prisklassen – så du kommer ha råd att ha hemstädning också om det är något du vill i nya bostaden.
Att tänka på efter en flyttstädning
Något att tänka på när du anlitar en firma att utföra städningen åt dig är att du fortfarande står som ansvarig om något inte är hundraprocentigt bra med städningen. Turligt nog finns sätt att klaga och få städningen fixad, något som konsumentvägledaren Carina Brehmer tipsar om i en artikel hos tidningen nt. Vad hon tipsar om är bland annat hur man kan förebygga tvister mellan säljare och köpare av en bostad och hennes främsta tips till båda sidor är att fotografera. Som säljare kan du efter städningen till exempel fotografera för att dokumentera hur städningen i hemmet utförts när firman är klar för att kunna påvisa att allt står rätt till. Likaså kan det vara bra att dokumentera utifall det skulle vara så illa att firman som anlitats slarvat, då behövs också dokumenterade bevis många gånger för att städningen ska göras om – men de mest välrenommerade flyttstädsfirmorna brukar lösa detta utan att strida emot kunden.